Friday, September 11, 2009

Demi Masa

Maaf lama tak update. Kesibukan. Bukan angkara sendiri tetapi karenah orang lain.

1. Institut PROFESIONAL Baitulmal.

Sekumpulan pelajar menjemput saya (menerusi telefon) bagi program mereka. Ini jemputan bermarkah untuk mereka. Kerja kursus rasanya.

Siapa mereka saya tak pernah berjumpa pun tetapi $200 dia tawarkan pembayaran untuk program itu. Hmm...menarik tetapi saya pulak beritahu apa yang saya mahukan.

Semalam ptg mereka telefon dan beritahu tak mampu.Baguslah saya kata. Dan saya sambung sedikit-

"Sebenarnya begini, bayaran tu untuk masa saya kan?

"Ya" jawab pemanggil itu

"Saya rasa masa awak semua lebih mahal berbanding saya.
"

" macamana?" tanya suara di hujung talian itu tak faham dan kehairanan.

" Dahtu, sehingga ke hari ini awak semua tak pernah pun cuba untuk jumpa saya dan berbincang tentang program ni. Jadi, kalau masa awak semua lebih berharga dari saya, patut ke saya datang?"

DUMMMM!Runtuh langit pemanggil tu agaknya!

Saya kemudian beritahu dia, banyak juga program yang saya datang tanpa dibayar pun. Saya juga ada hati perut. Tapi, bila yang menjemput merasakan masa-nya lebih berharga (dengan tidak pernahpun berikhtiar memperkenal, bertemu, berbincang dengan yang dijemputnya),makanya ia hanya satu penghinaan yang nyata.

Perlu apa datang ek?


2. TUAN HAJI Hamdan Adnan

(Sila baca mengikut lagu Setahun Sudah Berlalu Alleycats)

2 tahun sudah berlalu,Aidilfitri muncul kembali,dengan kehangatan semalam,
tanpaku sedari, masih tak settle settle lagi, kutulis semula ini,
tapi sayang kau masih buat tak peduli..

Begini TUAN HAJI,

Bagaimana engkau mencari redha Tuhanmu sedang redha manusia ini juga kau masih sipi sipi lagi? Kalau tiada redha manusia, apakan ada redha Tuhanmu?

Bagaimana ya kau bisa menempuhi hari hari mendatangmu bila sekarang ini sudahpun kau tahu ianya tanpa redhaku?




kamal fnd hashim


-Ilahi Anta maksudi, wa redhai Kama tulubi-

Wednesday, September 2, 2009

3.51ptg Sep 1 itu, telefon saya berbunyi ketika saya sedang membetulkan paip radiator kereta yang patah. Kepala pulak tengah serabai memikirkan bertimpa timpa ujian yang saya terima minggu lalu. Dengan tangan yang separuh hitam dek grease, saya jawab panggilan tanpa lihat nombor pemanggil.

"Hallo brader!Assalamulaikum! Tengah buat apa tu? ha ha ha", ujar pemanggil tu. Dalam hati saya, macam akan akan kenal suara ni tapi kat mana ya? Tup tup rupanya yang menelefon ialah YB Timbalan Menteri Pengajian Tinggi! Walla!

YB Datuk Saifuddin Abdullah, anak jati Temerloh ini seorang yang saya kira proaktif dan sangat berdedikasi terhadap tanggungjawabnya. Ada facebooknya sendiri. Ada Tweeter. Tidak pernah terlupa bahawa satu masa dahulu dia juga adalah manusia biasa seperti kita.

Dalam perbualan telefon itu, beliau bertanya butiran dan ehwal kedudukan UIAM yang berhutang 2 tahun dengan saya tu. Saya sampaikan kronologi dan minta ehsan pertimbangannya untuk meneliti. Tetapi yang lebih menyebabkan saya bertambah hormat kepada orang seperti beliau ialah bilamana beliau kata," ada butir contact person tu? Kalau ada boleh bagi sekarang".

Saya yang sangap ni terkapai kapai mencari butir tu dan siap minta beliau tunggu @ hold the line. Pun beliau kata OK! Akhirnya perbualan 5 minit sangat sangat bermakna untuk saya.

Kenapa? adakah masalah UIAM tu selesai?

Bukan! Bukan sebab itu!

Ate?

Kerana rupanya ada diantara kita yang kalaupun memandang langit yang tinggi, tidak dilupa rumput di bumi!

Saturday, August 29, 2009

Ini pun sama.

Pegawai wanita NIEW bernama Puteri itu masih tiada respon.Cuma bosnya, En Azmil yang ada respon pada Rabu Petang sebaik saya hantar email memaklumkan perkata tersebut. Beliau terkejut kerana ingatkan hal dah settle. Akhirnya!

Tepat benar telahan saya bahawa hal ini didiamkan sahaja dan tak dibawa ke pengetahuan En Azmil yakni pegawai kanan yang berkenaan. En Azmil kata beliau akan beri instruction untuk membuat pembayaran dan memohon maaf bagi pihak Puteri. Saya kata saya faham tetapi saya takkan terima maaf bagi pihak Puteri kerana dia ada mulut sendiri.

Hari Jumaat saya tel en Azmil bertanya samada telah di proses dan katanya barangkali minggu hadapan dah kredit dalam akaun saya. Harap haraplah kerana bil bil kuning campur merah dah sampai kat rumah!

Terlanjur cerita ini, untuk makluman semua, sempena hari raya yang bakal menjelang ini, genaplah 2 tahun, UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA GOMBAK BERHUTANG DENGAN SAYA. Banyak tak? Boleh buat sambut 6 hari raya!

Tahniah UIA kerana kakitangan OSHA anda secara berterusan berjaya mencemar imej IPTA ini dan ISLAM. Barangkali untuk mereka LAKUM DINUKUM WALIADEEN.

Ironi kan?

Tuesday, August 25, 2009

sapa lebih kejam?

"Hina sangat ke saya sampai awak tak boleh jumpa saya? Sampaikan kertaskerja pun tak boleh bagi? Jemput dalam telefon je?"

Dia terdiam.

"Tapi awak nak biodata dan butir lain. Nak ikut protokol tapi jemput saya tak pulak ikut protokol?"

Dia diam.

2 hari kemudian dia telefon saya. "Jangan risau cik kamal. Semua dah settle. Takda problem. Tak yah bagi salinan akaun bank pun takpe. Dah boleh dah bayar."

Akhirnya, saya pergi ke NIEW, tkt 16 Wisma Sime Darby setelah dimaklumkan bahawa penganjur takda masalah buat pembayaran. Tarikhnya 13 JULAI. Sampai di perkarangan, saya terpaksa cari tempat letak kereta sendiri kerana penganjur terlupa sediakan. Saya diam gak.

Hari ini 25 OGOS. Saya masih belum terima pembayarannya. (Pernah sekali dia tel mintak salinan buku akaun dan saya kata "U kata tak payah. U yang janji dan beritahu semua masalah dah selesai dan sebab itu saya hadir".)

Jam 4.35ptg saya tel Bahagian akaun. Mereka beritahu mereka perlukan salinan akaun bank dan saya terangkan keadaan sebenarnya kenapa ia berlaku sedemikian. Saya faham pasal prosedur kerana dah lama kerja dengan Kerajaan. Cuma, saya katakan yang saya hanya MENUNTUT JANJI!

Saya beritahu juga yang saya akan buat surat kepada KSU KPWKM dan maklumkan kegagalan pegawai (samada kontrak atau tetap) mewakili imej Kerajaan bertanggungjawab terhadap janjinya.

Bagaimana kalau wanita itu kena tindakan tatatertib dan dibuang atau tidak disambung perkhidmatan kontraknya? BUKAN MASALAH SAYA. Kejam! Ya, benar!

Apakah saya lebih kejam kerana menuntut janji ditunai atau dia yang mewakili Kerajaan hanya memalu dan menjatuhkan imej agensinya?

kamal fnd hashim

Tuesday, August 18, 2009

Hang Nadim

Kalaulah engkau itu aku
pasti sudah lama kau mendepani gagalmu
kerana cekal, tabah dan sabar itu senjatamu
sedang mereka punya kuasa, pengaruh dan segalanya.

Kalaulah engkau itu aku
sudah tumpul akalmu nan buntu
kerana hanya kejujuran yang menegakkanmu
sedang batil dikerah guna menundukkanmu.



Ada 1 perkara yang selalu dilupakan tentang generasiku. Bahawa mereka dikatakan sebagai pewaris akan datang tetapi yang berkata terlupa generasi ini juga hidup masakini.

Akibatnya, jurang generasi itu makin kembang. Hanya semata memberi pendapat yang baik, maka dia perlu disingkir. Hakikat yang pedas!

Kita seolah tidak belajar bahawa masalah hari ini adalah kerana pada satu ketika, generasi yang hari ini menjadi ibu dan bapa, tidak pernah diambilkira kewujudannya. Bahkan, ada yang dinafi ke-adaan mereka!The Lost Generation.Ada atau tiada, tidak membawa apa apa makna.

Cumanya, kalau antara Hang Nadim ini terlalu dicicirkan, mereka bakal menjadi Jebat Derhaka; Perjuangan atas dasar setia dan bukan lagi demi negara.

Siapa yang memulakannya? Ahh!!! si tua yang terlupa akan anak anaknya!

Aib! Aib! Aib!

Bila tarikh tamatnya? Ahh!!!Lupakan sahaja mereka!! Kan dunia kita yang punya?!!


kamal fnd hashim

Sunday, August 16, 2009

kenapa ek?

Ada brader tu terkejut tengok saya berhenti kat gerai cendol & rojak sotong tepi jalan kat Jalan Klang Lama! Eh, bro yang selalu dalam tv tu kan? Saya mengiyakan. Fuyoo, makan kat sini je? Apa ada hal bro. Gue pun orang biasa je!Kelakar!!

Ya, benar, bahawa saya adalah sebahagian dari masyarakat. Dibesarkan cara yang sama dengan semua. Rasa skim pinjaman buku teks. Pernah berlapar sebab takde duit. Kecewa tak dapat beli barang luarmampu dan macam2 lagi.Bagi saya takda kasta antara kita.

Cumanya, bila saya meningkat dewasa, baru saya tau ada pihak yang suka berkasta kasta dan hidup penuh dusta. Contohnya:-

1. Bila syarikat panggil artis pop menyanyi untuk majlis makan malam, sanggup berhabis puluhan ribu untuk 5 lagu. Bila panggil penyanyi nasyid, bayaran mesti tak lebat seperti tu. Bila panggil ustaz/ penceramah, lagi la; kebajikan! Siap mintak diskaun!!

2. Masa jemput penceramah, janji langit dan bumi. Tempat letak kereta- ada. Bayaran- ada, bilik penginapan- ada. Bila dah abis," maaf ye.. bayaran tengah proses. Seminggu dua dapat le." Persatuan ada berbau Islam lak tu. Persatuan lain tak de le pulak macam tu!

3. Pertubuhan Gah! Ofis gah! Janji lagi Gah! tapi masih hutang kat gue?

4. Bila masa mesyuarat, semua hebat. Bila masa ambik gambar, semua hadir. Bila masa kerja, semua hilang.

5. Bila pakai kemeja, layannya bagus. Datang tempat yang sama pakai tshirt, pandang pun idak! Nak tengok pakaian atau mutu kerja ek? Cuba pak menteri yang datang pakai tshirt. Perghhh!Bukan main layan!!!

6. Titlenya ada Haji. Tapi hati dan peribadi tak seperti selayaknya!Kasta tinggi agaknya!!

kenapa ek?

kamal fnd hashim

Monday, August 10, 2009

Abah, Angah & Aku

Ramadhan hampir sahaja mencecah sementara aku masih lagi berdiri. Kelu kesah, rinduku basah. Hanya sahaja jiwaku masih kental. Barang tidak, merangkakpun gagal.

Abah,

Bagaimana hari harimu? Segar di ingatan terakhir kita sahur,puasa dan berbuka. Bersama. Keras lagi di sanubari kenangannya. Cumanya, kalau dihitung(kalaupun terasa bagai sehari dua sahaja), 11 tahun kau meninggalkan dunia sedang aku masih di sini..

Abah,

Usah ayahanda khuatir akan gawatku memenuhi kewajipan dunia. Tau tau sajalah, berhadapan dengan manusia dan permasalahannya; Emosi dan otot melawan rasio dan otak! Rupa rupanya ada yang penuh sandiwara- sentiasa berusaha melemas dan membenamkan anakmu sahaja(kalau bisa aku menggelar diriku demikian).

Bukan abah mereka bukan orang biasa! Mereka ini manusia bergelar penuh bintang dan darjah kebesaran sedang anakmu orang biasa sahaja!

Cuma sepertimana dirimu semasa hidupmu( sekarang aku tiada tempat mengadu), anakmu akan sentiasa menyambung sumpah keramatmu;demi nusa, bangsa dan agama kalaupun aku terkorban memenuhinya.

Angah,

Barangkali padamu yang aku ini sudah terlupa keenakan lontong yang sentiasa kau sediakan itu. Barangkali juga padamu, sirap selasih bekas tanganmu tak bermakna buatku.

Jujurnya, aku belum pernah gagal melupakan bagaimana kita berbuka, kalaupun hanya air kotak sahaja,di stesen minyak tempatmu mencari nafkah tambah buat keluargamu. Dan aku tidak pernah malu duduk di lantainya sahaja sedangkan kau mahu menjaga maruah adikmu!

Aku,

Teruskan langkah kakimu mendepani dunia kerana sebenarnya kau telah lama meninggalkannya. Biarkan dunia mengejarmu dan bukan kau yang mengejarnya. Sujud sayang, kasih belasan simpan sahaja dalam selerangmu.

Kalau kau pula ramadhan ini bakal menyusul abah dan angahmu (juga adik beradikmu yang terdahulu yakni Normala, Zulkarnain dan Zulkifli), yakinilah perjalananmu wajib di jalan yang lurus lagi benar kalaupun kau masih terpaksa sahur, puasa dan berbuka tanpa mereka...kalaupun kau cemburu dengan orang lain yang masih memiliki semuanya...kalaupun mereka selalu melupakan malah dengan sengaja.

kamal fnd hashim

i feel your pain

i feel your pain
audrey & nurul hanis