Tuesday, May 26, 2009

ni siapa ni?

Tkasih kepada yang sentiasa mendoakan saya sihat. Setelah 1.5 bulan sakit, saya dah boleh tarik nafas lega. Dan banyak yang saya dapat kutip pengalaman darinya..

a) tak siapa berminat penceramahnya sakit atau tidak. Mereka lebih minat lepas tengkuk sendiri. Tanya pun idak!!!

Kesimpulannya, menelefon sapa sapa, tanyakan dahulu:-

a) apa khabar diikuti nama/nama panggilan orang itu.
b) kenalkan diri sendiri.
c) Tanya- boleh kita bercakap sekarang atau tunggu masa lain yang sesuai?
d) Nyatakan sebab panggilan.
e) Re-capped butir perbualan.
f) Ucap terimakasih.

Ini gi tanya- ini en xxxx ya? atau bole saya bercakap dengan encik xxx? atau Ni sapa ni? CHOYY!!!!Dah tu ada ke 2 orang punya nombor yang sama?!!!


kamal fnd hashim

Tips: bila salesman nak geromal, saya cakap - " tunggu sat boleh tak Cik. Saya tengah angkat mayat"..(dan lepas tu depa langsung tak telefon! Suwey gamaknya!!!!!he he he)

19 comments:

nurdaniella said...

salam tuan kamal.. harap2 semakin sihat dan sihat.. zaman sekarang ni, budi bahasa semakin menipis.. semuanya fikirkan untung jer..

lina 75 said...
This comment has been removed by the author.
lina 75 said...

em..pandai rajuk tuan kamal kita ni ek..bkan salah num or 1 num 2 org dia minat kt awak le tu...ha ha ha..take care!

akak said...

Assalamu'alaikum Tn.Kamal,

Camna pula kalau ada orang call kita, dia bagi salam kat kita tapi dia sendiri jawab salam? :P

baby ashue said...

Yang paling penting nak col orang tu ikot time laa..
Cerite keje, col la time ofis hour..
ni maen belasah je..ikot sukati jari nak men-dial...
time orang tengah shopping laa..dating laa..time berasmaradana pun nak col..
tak berhati perut langsung..

Anonymous said...

kena tinggalkan auto answering kot..i'm having lunch / i'm on a date / i'm in a meeting / i'm shopping / i'm sleeping / i'm ill...please understand / please leave a message /please call later/
I'll return your call later, maybe.
hehehe !!
tiru macam saya. kalau tak nak diganggu, switch off je hp. bila ada masa terluang, on semula.

Marissa said...

Sakit ke.... Sorry to hear that.. Semoga kesihatan selepas ini lebih baik hendaknya...

Tuan Kamal,
Lately byk sekali penipuan kad kredit di telefon. Saya sendiri, selepas pakai 2 kad kredit, boleh dikatakan sekurangnya sekali seminggu pasti mendapat panggilan dari syarikat penipuan ini.

Mereka punya info lengkap tentang saya, konon mendapat dari database kompeni. Mereka tahu sehingga 12 no pertama kad kredit saya, dan cuba mendapatkan 4 no terakhir dan tarikh luput.

Boleh Encik Kamal ulas sedikit tentang ini?

Tapi, no hurry.. Take care kesihatan dulu. kerja adalah kerja.. dan hidup harus diretuskan dengan selesa.

Cheers. :)

zula said...

salam en kamal...moga semakin sehat...
bila saya kol orang, saya memang mulakan dengan salam dan bertanya "boleh sy bercakap dengan en. XXX?" tujuannya utk mempastikan aje sebab mungkin staf yang tolong jawab...

Sapiah Hussien said...

Laa.. kata nya zaman skg ni org suka "straight to the point", isn't it..? :)

lina 75 said...

asslmkm,amboi tinggi btul songkok en.kamal..ala ala p.ramlee gitu he he he..kurus ye..2,3 kali sy tonyok mata nk cnform is that really u..glad to have u back..next time plz take cre ur self in a good shape k..take care

Nur said...

haha nak try ar tips tu...

RakyatKelas4 said...

Slm,

Patot pun kol tak dapat, rupa2 nya member aku ni sakit. Aku ingatkan gi luar negara ker, umrah ker...la dok hospital iyea?

Sorry la...tak perasan.

lina 75 said...

ni nk tnya ni mrah ni..tmpat keje baru sy ada st mamat ni sll borak seks story ngan sy bleh x sy wat repot as a seksual harasment..mmg berangin betul lah..

Mr.MaYoR said...

salam en kamal..
semoga sihat selalu..sebenarnya, saya baru jer jumpa blog ni..saya nie boleh dikira sebagai peminat en kamal jugak la...1st saya nampak en kamal kat tv around 2003-04, program mhi..masa tu cerita pasal rempit + helmet..en kamal pakai jaket kulit n diaorg panggil en kamal terminator masa tue..tak tau la kalau en kamal ingat lagi ke tdak..since that day, kalau ader jer muka en kamal kat tv saya mesti suruh semua orang kat rumah senyap n dengar apa yang en kamal sampaikan..latest @ al kuliyah jumaat lepas..u r my idol, same list dengan tun dr m..saya doakan en kamal diberi kesihatan yang baik semoga dapat terus memberi sumbangan kepada orang awam..saya harap satu hari nanti saya dapat jemput en kamal utk sampaikan ceramah dalam program2 yang bakal saya adakan nanti melalui Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung di Negeri Sembilan..InsyaAllah..

Azham Abara Ahmad
www.SerembanMaya.com

UMMI said...

salam Tuan Kamal,.

semoga semakin sihat hendaknya, panjang umurnya, tambah imannya, melimpah rezekinya...amin.

adatlahkan, kalau kita dah jadi 'hak awam' ni. itulah harga yang 'terpaksa kita bayar'.

ini cuma pendapat saya, mungkin u patut ada 2 line hp,satu just utk family dan rakan terdekat, yelah kalu emergency senang, satu lagi utk urusan kerja, dah tu lain kali kita hadkan, lepas pukul 10pm/ atau ikut selesa you, tutup atau tak payah jawab lansung panggilan.

kebanyakan orang tak leh nak faham, kita nak rehat ke, kita letih ke, tengah semput ke, nak tarik nafas pun sangkut2, lagi nak melayan panggilan mereka..

apa pun kita saja lebih faham diri kita sendiri dan kita usahakanlah utk keselesaan kita, biarlah kalau ada yg nak marah ke. bukan orang tak tahu, kita pun ada masalah sendiri juga. kita je nak tolong orang, diri kita sape nak tolong.. sendiri tolonglah ya...

jaga diri..

mimie tomiko said...

Bak kate amy search,berbaloi2...
Berbaloi ke?

Tapi xbley nk komplen2 la kan.. Sbb diri sendri dah berikrar
"i dedicated my whole life 4 da benefits of fellow msian..."

N u dun really care,if or wut if u dun get anything bck in return..

Itu yg pntg,yg lain2 sampingan jer..
Ok la.. Harap2, BERBALOI-
BALOI...

miezi said...

oh, boleh guna alasan tu nanti kalau nak elak panggilan2 yang memang senagja mahu dielakkan :)

Dunia Mistik said...

Assalamualaikum dan salam hurmat buat para bloggers dan terutama buat saudara Admin (Tuan Kamal).

bercakap tentang hal "telefon" ni amat jelak dan muak kita dengar. macam2 ragam dan "peel" org kita bercakap dan "bertanya".

saya ingin bertanya pada Tuan Admin, bagaimana pula kita nak mengelak dari Promoter (juru "ejust") kad kredit @ vacation club yang bertanyakan kita tentang kad lumayan tersebut. boleh tak kita kongsi di sini??? Atau Tuan Admin boleh buat Threat baru ttng tajuk yg saya ajukan???
terima kasih.

daripada: www.duniamistik.com
www.duniamistik.blogmas.com

asilahmuhajer said...

salam..orang seperti tuan kamal sure banyak hadapi masalah seperti ni sbb orgnye glamor. kalau saye, setakat org call utk vacation free ke, apa ke, jwb je takde masa. kalau handset lagi senang, kalau dah cakap tak berminat pun nak cakap gak, reject je call tu. letih nak cakap dgn org tak faham bahasa ni..

i feel your pain

i feel your pain
audrey & nurul hanis