Monday, August 23, 2010

tragedi atau tergedik?

1. Ada lagi korban seperti ini. Barangkali tidak sah raya kalau tidak ada yang putus jari, cedera parah malah mati.

2. Kalau begitu, barangkali juga kita sangat memerlukan 'hiburan' seperti ini? Eh? Hiburan?!! Masakan tidak bilamana berpuluh puluh tahun ianya telahpun berlaku dan kita masih lagi menjadi pelanggan kepada peniaga mercun, kan? Dah berzaman masalah ini dan sekali pun tidak pernah kita terfikir untuk memberi maklumat supaya penjualnya tertangkap, kan? Atau selemah lemahnya, belum sekalipun kita mengagalkan niat kita untuk membelinya, kan?

3. Lantas apabila adik itu mati akibat letupan stok mercun tersebut, bukankah kita juga turut sama membunuhnya? Dan tergamak kita mengatakan ianya tragedi? GEDIK!

kamal fnd hashim

13 comments:

abdooss said...

Pelik. Raya Cina atau Deepavali, jarang kita dengar 'tragedi' ini berlaku. Pelik betul?!

armouris said...

info tentang mercun di SIHAT SELALU - Kesan Bahan Kimia Dalam Mercun

Anonymous said...

abdooss..i pun setuju sesgt dgn u..apsal ek? adakah kerana org melayu over pandai or terlebih pandai sampai jadik bodoh??..hakikatnya takde mercun pun raya tetap raya kan..



Anna_M

Mohd Faizul Bin Mat Isa said...

cina nak cari yang main mercun bola kurang.. kebanyakkan yang macam hari merdeka ngan tahun baru.. kalau yang meletup pun yang mercun papan tu... lagi pun cina ni jarang mereka sendiri... ceriteranya saya dulu pun ambil belerang bunya api tumbuk bagi hancur pastu balut dalam surat kabar ikat kuat2... boleh tahan gak la bunyi dia.... (tu dulu ^_^)

rafhan said...

waktu aku budak2 dulu pun suke main mercun. Tapi mak N abg aku slalu pantau.. skarang susah nak dapat mercun kat tempat aku. aku pn da x maen, coz aku da tua bangka..skarang tabiat bermain mercun diturunkan kepada anak2 sedara ku pula.. :), Bagi aku susah nak hakis tabiat bermain mercun dikalangan anak2 melayu. ape yg penting adalah pengawasan dan panduan dari ibu bapa bagi mengurangkan risiko kecederaan..

cik fiza said...

budak2 melayu ni rasanya terlebih berani.. tu yg slalu jd pada melayu je :)

Ferdows said...
This comment has been removed by the author.
kamal fnd said...

saudara firdhaus,

Memanglah tak dapat nak jumpa kerana awak mencari orang lain tu.

Insyaallah kalau saya kenal, saya akan minta kamal affendi berhubung dengan saudara.

Kamal Affandi Hashim

azrul adnan said...

bila gedik..tu yg jadi tragedik..huhu..
ntah la..bila pihak berkuasa dpt tangkap org seludup mercun masuk paper..tapi so far..saya x pernah lagi baca paper..org kena tangkap sbb mercun..lately k..kalau sblm ni dah pernah..saya x tahu..
ntah kenapa erk..huh!!

to: firdhaus
hope fhm apa yg tuan kamal tulis tu..org yg anda cari kamal affendi hashim bkn tuan kamal..sbb tuan namanya tuan kamal affandi hashim.. :)

Ferdows said...

mintak maaf banyak la Encik Kamal Affandi Hashim. Salah kecil je pun bukan saya sengajakan nak salah eja. Lagipun di Google dan Facebook dieja begitu, Kamal Affendi Hashim.

♥Ashue♥ said...

Ntah En.Kamal ni.. Salah kecik je pun..
Tapi kat fb i belum add lagi Kamal Affendi Hashim..
Yang i add si polan yg pakai nama Kamalfnd hashim..
Laa..salah org ke selama ni.
ngeh3.

azrul adnan said...

hahaaa..tu nama glam..kui3

Nor Fadzleen said...

Salam En Kamal,
Tadi baru saja tengok Encik Kamal berbincang tentang isu Pematuhan Undang-Undang. Saya rasa analogi yg Encik Kamal gunakan sangat berkesan dan efektif untuk menerangkan peripentingnya rakyat mematuhi struktur perundangan itu sendiri. Ramai yang bertanggapan, the people are above the law. Itu yang timbul banyak konflik di mana-mana. Harap pihak tv1 atau mana-mana stesen tv akan menjemput encik kamal untuk berbincang tentang banyak lagi isu berkenaan ini. Keep up the good work!

i feel your pain

i feel your pain
audrey & nurul hanis