Friday, November 28, 2008

Gelut

Semalam hantar sms pada seorang rakanku:-

Bila kau perlu aku, aku ada.
Bila aku perlu kau, kau tiada.

Dan sepertimana biasa biasa, dari tarikh kumohon ehsan dan mengemis simpati massa, baris kedua rangkap sms itu mengiyakannya.

Pernah ditegur kerana tidak pernah berkira kira untuk yang lain, hari ini membuktikan betapa benar sergahan itu. Sebelum sebelum ini, ada yang menagih simpati masaku, aku ada untuknya. Ada yang memohon ehsanku, aku hadir untuknya. Ada yang mahu pertolonganku, ada datang memenuhi keperluannya.

Hari ini dan sebelumnya, aku mohon ehsan dunia dan lihatlah aku masihnya di mana? Naif? Kolot?

Samada aku yang telah berubah atau hanya sahaja mereka yang terlupa. Bukan mengungkit jasa! (Ahh, tak sebesar kuman pun cuma!!) Hanya sebagai manusia, aku juga bergelap dalam gelut karenahnya. Dan bilamana ianya berlaku, di mana kedudukan dirimu?

Bukankah kewajibanmu sebagai manusia (yg telah lega dari bebanmu) membantuku pula?

Bila kau perlu aku, aku pasti ada kerana itu fitrahnya.
Bila aku perlukan kau, kau memenuhi kewajibanmu dengan tiada?


kamal fnd hashim

16 comments:

akak said...

Will be by your side,InsyaAllah, in whatever small way, without obligations.

HizRyanz said...

Itulah lumrah manusia...

Whataever things that happen I just wanna wish U all the best...

taichee~@! said...

Salaam.

Came across your blog.
Actually I was in awe with your crime preventing works eons ago.

You need a team. Its true that as one person can change the world. BUT, it take the whole band to make it work. There's no I in T.E.A.M.W.O.R.K

Maybe I configured wrongly.

You do have US.
InsyaAllah...May Allah clears the path for you. Amin...

Hafiz said...

lumrah..adakalanya kita terlalu banyak berkorban masa pada orang .. namun tak pernah dihargai.. bukan meminta dihargai.Tapi cuma minta sedikt masa untuk kita pula.

jebat derhaka said...

lumrah hidup hakikat dunia wahai sahabat...manusia ini dilahirkan 3/4 adalah opportunis mengikut perkiraanku....banyak yang pandai bermain kata lembut memutar lidah...demi kepentingan dan memenuhi keperluan sendiri...semua ini adalah golongan yg tidak jujur...peganglah pada prinsip diri...walau jujur ini tiada tempat di realiti ini...teruskan dgn pegangan itu...(agaknya sudah lumrah orang yang jujur mudah dipijak kepala)dan sentiasalah kita beringat..bukan semua orang yang sangup berada bersama2 mengharungi kepayahan dan kejerihan hidup...tetapi hanya mereka yang sanggup mencari insan mulia untuk bersama mereka bilamana mereka SAHAJA yg dalam kepayahan...dan..sahabat...janganlah berharap sangat mereka akan membalasnya semula...bagi menyenangkan hati dan mengurangkan rasa terkilan...anggaplah sahaja ibarat melepaskan anjing yang tersepit..tatkala dilepas digigitnya kita pula...realiti ini,perjalanan hidup cukup bagus rasanya kalau dianggap sebegini "kalau ada?adalah,kalau tak ada?tak adalah".apa yang penting kita ikhlas...cukup bagus...ada dikalangan rakan,sahabat,orang yg dikenali yang sanggup berada bersama dari bawah...ke atas dan kebawah semula...cuma orangnya tak ramai dan terkadang kita tidak sedar...walau apa pun berlaku...harungilah hidup ini setabahnya...dan dont hesitate...be yourself..as nobody..not as somebody...sebab bila kita letakkan diri kita di satu tempat yg tinggi...kita tidak akan nampak realiti..berpijak pada bunyi nyata kerna berfantasi menjatuhkan kita...rendahkan pandangan matamu ke paras kaki jangan sekali mendogak langit mendabik dada...jika itulah amalan kita..insyallah...berkatlah hidup kita tanpa perlu bantuan2 opportunist...

H.E.H said...

Saya setuju cadangan taichee~@
En. Kamal perlu satu pasukan untuk membuat apa-apa program pencegahan jenayah. Ataupun En. Kamal boleh tubuh satu NGO, ahli-ahli boleh menghulurkan apa jenis bantuan.

Salam perjuangan

Anonymous said...

xperlu NGO kalau hanya nk popular atau tnjukkan keperihatinan dgn niat yg busuk.. Mulut manis tp hati mcm longkang..

baby_ashue said...

Sokong kata2 jebat.. Kdg2 manusia lupa asal usul..
Mak sy selalu pesan
"kalau pun beriya nk capai bintang di langit,sesekali tnduk la pd rumput di bumi.."

skrg br sy faham.sbb ape? Yg bersinar di atas tu xsemestinya bintang..dan rumput yg dibawah ni xsemestinya lalang xberguna.. Kalau rumput carpet kt pdg golf ok ape.. Haha..

chuera cengkerik said...

Manusia kalau berckp memang berdegah-degah..
Sesiapa pun boleh ckp nk membantu tp haprak..
Tlg dgn air liur boleh la..
Bersepah org mcm ni..
Meminjam kata2 anonymous, mulut manis,hati mcm longkang..
Brani kerat jari la..
Bosan nya dgn manusia poyo..

Apa2pun all da bez..
Selama berbelas thn,u boleh survive sorang2..ni cubaan sket je.. Dun worry.. Hero Tamil mesti kalah dulu:) Take k!

kamalfnd said...

Pasukan? NGO?
Harapkan sokong, sokong bawak rebah..bacalah catatan saya betul betul..

akak said...

Assalamu'alaikum wrwb.Sama-samalah kita menjadi Muslim yang bersyukur dengan nikmat iman dan tatkala kita menghadapi kegagalan/kebuntuan/kekecewaan, janganlah kita berputus asa dengan Allah. Teruslah berharap kepadaNya. Sesungguhnya DIA Ar-Rahman dan Ar-Rahim.

Anonymous said...

Mungkin tuan kena ubah cara, fikirkan alternatif lain yang lebih mudah didapati dan kos yang sedikit.

Kalau nak cegah jenayah, bukan hanya buat ceramah saja kerana audiennya sikit.

Kalau maksud aktikel tuan tu pasal jenayah la, kalau peribadi "no komen"

akak said...

Dear Anonymous, the majority understands that Tn Kamal was referring to crime prevention activities.

ambulans said...

tidak hubungi tidak bermaksud lupa tuan tapi sentiasa ingat di minda rohani kami. kami pun berusaha mengurangkan impak kecederaan serius seblm kami sampai. pendidikan kami kurang minat biler kaitkan selamatkan nyawa. we strungling we trying.very hard

KUDING-KUDING said...

salam....

Suara Hati Kecil said...

Borgolut memang best kan bro....hu..hu..mungkin sobab goram na....tapi molotihkan lopeh tu...

bro,

28/12/2008 ...jam 8.30pm at TV1...tuan confirm jadi tetatmu yo..
datang yo yo yo..tolong promo dalam laman blog tuan yo...kito akan cerito pasal total defence...

tqvm....

i feel your pain

i feel your pain
audrey & nurul hanis